Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 2 w Stąporkowie

Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 2 w Stąporkowie

26-220 Stąporków

ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 114

Tel:(41) 37-41-082

E-mail: sekretariat@psp2staporkow.szkolnastrona.pl

Absolwenci Publicznego Gimnazjum w Stąporkowie zdobywali doświadczenie zawodowe w GRECJI w ramach PROGRAMU ERASMUS +

   „W kierunku zawodowego sukcesu” – to projekt mobilności realizowany przez Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Stanisława Staszica w Stąporkowie w ramach programu Erasmus +, finansowany przez Unię Europejską w 100% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój (PO WER). Program miał na celu podniesienie praktycznych umiejętności i kompetencji zawodowych 48 uczniów szkoły kształcących się w zawodach: technik logistyk, technik informatyk, technik handlowiec. Realizacja staży nastąpiła w dwóch turach.  I tura miesięcznych staży w greckich przedsiębiorstwach (konkretnie w Rethymno na Krecie) odbyła się na przełomie lutego i marca 2020 r., w którym udział wzięło 25 uczniów (aktualnie już absolwenci szkoły 2021 r.) wraz z opiekunami panem Karolem Banasikiem i panem Jackiem Rysiem.  Ze względu na sytuację związaną z epidemią koronawirusa na całym świecie, druga tura miesięcznych praktyk odbyła się w październiku 2021r. w którym udział wzięło 23 uczniów wraz z opiekunami: panią Hanną Rzepką, panią Moniką Grabusińską, panią Katarzyną Dworzyńską i panią Karoliną Ścisłowicz - Plutą.
 
W praktykach udział wzięli uczniowie: absolwenci Publicznego Gimnazjum w Stąporkowie
Marlena Grabka, kl. 4 TH
Martyna Żak, kl. 4 TH
Kacper Kowalczyk, kl. 4 TL
Miłosz Dobrowolski, kl. 4 TI
Mateusz Onyszko, kl. 4 TL
Julia Pyrlik, kl. 4 TH
Kacper Kurp, kl. 4 TI
Jakub Lisowski, kl. 4 TI
Klaudia Stachera, kl. 4 TH
Agata Bartosik, kl. 4 TL
Jakub Dębiński, kl 4 TL
Sandra Dulewicz, klasa 4 TH
Aleksandra Zych, kl. 4 TH
Bartłomiej Lisowski, kl. 4 TL
Łukasz Zbróg, kl. 4 TI
Hubert Jóźwik, kl. 4 TL
Kamil Dybski, kl. 3 TI
Bartłomiej Trudnos, kl. 3 TI
      Realizacja projektu była podstawą do poprawy umiejętności praktycznych  i  zawodowych. Młodzież dzięki udziałowi w projekcie miała możliwość podniesienia również znajomości kultury greckiej i wartości europejskich. 
W czasie praktyk część informatyków pracowała w punktach serwisowych. Do ich zadań należała diagnostyka sprzętu komputerowego, jego konserwacja i naprawa oraz instalowanie oprogramowania.  W razie potrzeby mogli także obsługiwać klientów, doradzając w kwestii wyboru asortymentu dostępnego w sklepie. Pozostała część informatyków odbywała praktyki na Uniwersytecie w Rethymno na wydziale IT. Asystowali oni przy instalowaniu, konfigurowaniu i aktualizowaniu sterowników urządzeń, aktualizowaniu systemów operacyjnych, oprogramowania użytkowego i aplikacji. Ich zadaniem było także przygotowywanie urządzeń peryferyjnych systemu komputerowego do pracy. Pod okiem zagranicznych opiekunów radzili sobie bardzo dobrze. Supervisorzy w samych superlatywach oceniali pracę młodzieży, chwaląc ją za zaangażowanie i komunikatywność.
Technicy handlowcy pracowali w lokalnej sieci marketów. Ich zadaniem było asystowanie w przyjmowaniu dostaw, dbanie o dostępność asortymentu na półkach i utrzymanie porządku w sklepie. Praktykantki poznały metody przechowywania i rozmieszczania towarów na półkach sklepowych. Dziewczęta wzorowo wywiązywały się z powierzonych zadań, a ich opiekunowie byli zadowoleni z ich pracy.
Technicy logistycy pracowali w magazynie artykułów spożywczych i codziennego użytku, który regularnie zaopatruje lokalne sklepy i supermarkety w towar. Realizowali rozładunek paletowych jednostek ładunkowych, a także układali towary na regałach półkowych magazynu. Poznali standardy organizacji transportu w firmie, asystowali też w przyjmowaniu towarów do magazynu i przygotowywaniu ładunków do transportu. W ich obowiązkach było także utrzymanie porządku na powierzchni magazynowej. Opiekunowie techników logistyków ocenili ich jako zgraną grupę, doskonale wywiązującą się z powierzonych zadań. Pracownicy magazynu bardzo chętnie przekazywali swoją wiedzę  i dzielili się doświadczeniem w pracy.
Podczas pobytu na Krecie,uczniowie ZSP w Stąporkowie poznali także kulturę Grecji i piękno regionu, w którym przebywali. Rethymno, to renesansowe miasto, nad którym wznosi się góra Psiloritis.  Położone jest pomiędzy Chanią a Heraklionem. Rozwinęło się na długości 13 km wzdłuż piaszczystej plaży, na cyplu północnego brzegu, pomiędzy górami a morzem. Uczniowie natknęli się na ślady cywilizacji sprzed 3500 lat, m.in. na bizantyjskie kościoły i klasztory. Podziwiali także rzadkie naturalne piękno, wyjątkowy krajobraz, archeologiczne miejsca, które stanowiły atrakcję miasta. Spacerowali ciekawymi    i niesamowitymi trasami prowadzącymi przez zaułki Starego Miasta, promenadę nadmorską, czy okoliczne wzgórza, z których oglądali panoramę miasta. Do miejsc, które zwiedzili należy wymienić m.in.: Port wenecki z molo i latarnią morską czy Kościół Św. Franciszka. Wolny czas również spędzali na plaży przy Morzu Kreteńskim.
Uczniowie poznali także tradycje i smaki kulinarne Grecji. Kuchnia Kreteńczyków bazuje na naturalnych produktach pochodzenia lokalnego, a jej tajemnicą są niektóre gatunki roślin górskich. Typowymi potrawami greckimi wartymi polecenia są souvlaki, mousaka, ciasto filo, sos tzatziki, które uczestnicy projektu mieli okazję skosztować.
Baza hotelowa w Rethymno jest bardzo dobrze rozwinięta, uczniowie mieszkali w hotelu Litsa’s Lefkoniko Beach, który położony jest 100 metrów od promenady nadmorskiej oraz w pobliżu Starego Miasta. Wielkim zainteresowaniem młodzieży był hotelowy basen, na którym chętnie spędzali czas.
Pobyt w Rethymno w ramach projektu Erasmus był nowym doświadczeniem nie tylko na gruncie zawodowym i językowym, ale dał możliwość poszerzania własnych horyzontów, wiedzy i otwartości na inne kultury.
Wyjeżdżając, niektórzy uczniowie byli przejęci pracą obowiązkami i zadaniami jakie na nich czekały. Praktyki były egzaminem, zdobytego przez nich doświadczenia oraz wiedzy z przedmiotów zawodowych. Pozwoliły także, sprawdzić umiejętność posługiwania się językiem angielskim. Na podsumowanie praktyk, uczniowie otrzymali bardzo dobre i celujące oceny od pracodawców. Dodatkowo, młodzież, będąc na praktykach, zdała bardzo dobrze „egzamin” z samodzielnego życia, radząc sobie z różnymi trudnościami dnia codziennego.
Uczniowie którzy wyjechali na praktyki ocenili, iż program pozwolił im nie tylko zdobyć doświadczenie w uczonym zawodzie, ale również pomógł im nabyć umiejętności społeczne, poszerzył ich światopogląd, a przebywając w turystycznej miejscowości, otworzył ich na nowe kultury i zaszczepił chęć poznawania.
Ewaluacja projektu oraz wręczenie certyfikatów odbyło się w siedzibie firmy EUROPANCENTETER INTRAINING FOREMPLOYMENT, która organizowała pobyt w Grecji. Certyfikaty uczestnictwa w projekcie otrzymały także opiekunki uczniów, panie: Hanna Rzepka, Katarzyna Dworzyńska, Monika Grabusinska, Karolina Ścisłowicz - Pluta, które towarzyszyły uczniom w realizacji projektu.
Koordynatorem projektu jest pan Karol Banasik wicedyrektor szkoły.