Zadanie 5. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów na temat Tytoń, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić?
W ramach tego zadania uczniowie każdej z klas IV – VI brali udział w dwugodzinnych konwersatoriach profilaktycznych przeprowadzonych przez p. Sławomira Barańczyka ze Stowarzyszenia Pomocy „Arka Noego” ze Skarżyska Kamiennej.
W klasach IVa, b, i Va, b uczniowie uczestniczyli w zajęciach z profilaktyki uzależnień od substancji psychoaktywnych pod hasłem: "Jestem OK". Obejrzeli prezentację z historyjką pt. "Na boisku" o namawianiu do palenia papierosów w grupie rówieśniczej. Omówili historię ze wskazaniem na cechy asertywnego zachowania. Następnie układali puzzle "Prawdy i mity o narkotykach" i omówili poszczególne opinie ze zwróceniem uwagi na obiegowe, nieprawdziwe opinie nt. narkotyków. Pan Sławomir przeprowadził ćwiczenia ruchowe z "alkogoglami" mające na celu podkreślenie niebezpieczeństwa jakie pojawia się, kiedy po spożyciu alkoholu powstają zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Klasy VIa, b brały udział w warsztatach z profilaktyki uzależnień od substancji psychoaktywnych pod hasłem: "Tak czy Nie". Uczniowie zapoznani zostali z historyjką pt. "Jeden dzień w rodzinie Karwowskich" o rodzinie z problemem alkoholowym ojca. Terapeuta uzależnień zwrócił uwagę uczniów na fakt, że kiedy pojawia się nadużywanie jakiejkolwiek substancji psychoaktywnej to cierpi na tym cała rodzina. Przeprowadził również ćwiczenie "Myśli wspierające i myśli osłabiające postawę asertywną wobec uzależnień"
,,Program profilaktyki palenia tytoniu dla uczniów szkoły podstawowej” w klasach czwartych.
W klasach czwartych od listopada 2014r. do końca marca realizowany jest ,,Program profilaktyki palenia tytoniu dla uczniów szkoły podstawowej , którego głównym celem jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkół podstawowych.
Cele szczegółowe programu to: uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do nie palenia, ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczności odpowiedniego odżywiania i czystego powietrza, przekazanie wiadomości
o zachowaniach asertywnych, uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego, umacnianie poczucia własnej wartości w zbudowaniu pozytywnego myślenia o sobie i kształtowania ważnych umiejętności w kontaktach z ludźmi.
,, Programu edukacji antytytoniowej dla uczniów klas I-III szkół podstawowych” .
Od stycznia 2015r. w klasie II a, b i III a, b szkoły podstawowej realizowany jest program edukacji antytytoniowej pt. ,,Nie pal przy mnie, proszę”. Koordynatorem jest opiekun Szkolnego Koła PCK mgr J. Lipowska , a realizatorami wychowawcy klas II i III. Program adresowany jest do dzieci i młodzieży i ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.
Efekty:
Uczniowie:
- znają skutki zażywania środków psychoaktywnych
- potrafią asertywnie zachować się wobec narkotyków, alkoholu i papierosów
- znają prawdy i mity o narkotykach