Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 2 w Stąporkowie

Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 2 w Stąporkowie

26-220 Stąporków

ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 114

Tel:(41) 37-41-082

E-mail: sekretariat@psp2staporkow.szkolnastrona.pl

Zadanie 4. Przeprowadzenie pogadanek we wszystkich klasach na temat: Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne. Zalecane podjęcie tematu relacji „chłopcy-dziewczęta” – język, kultura osobista etc.

Zadanie 4 realizowane było podczas godzin wychowawczych oraz spotkań
z policjantem (klasy III – IV, i V – VI).

Celem spotkań z przedstawicielami Powiatowej Komendy Policji w Końskich było poznanie przez uczniów podstawowych zagadnień związanych z ochroną dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, które w dalszej części zajęć stanowiły punkt wyjścia do dyskusji na tematy dotyczące relacji chłopcy-dziewczęta, kultury języka i kultury osobistej.

Zaproszony policjant zachęcił uczniów do dyskusji na temat świadomego korzystania z Internetu. Uczniowie wyciągali wnioski i formułowali zasady jak dbać o swoje bezpieczeństwo
w cyberprzestrzeni, jakie zachowania naruszają ich godność i dobra osobiste.

 

Na godzinach wychowawczych, przeprowadzono zajęcia metodą burzy mózgów, pracy
w grupach, dramy. Uczniowie wskazywali na przyczyny złych zachowań i sposoby rozwiązywania problemów związanych m.in. z agresją słowną. Uczniowie zdają sobie sprawę, że przeklinanie nie świadczy o ich kulturze, oraz dorosłości. Przyznali, że zdarza im się przeklinać, ale częściej robią to wśród kolegów, aby szpanować, czy popisywać się.

Ocena zadania: Zadanie przyniosło oczekiwany skutek, uczniowie są świadomi tego, że przeklinanie jest zachowaniem niestosownym oraz może przeszkadzać innym osobom, które są w otoczeniu. Uwagi: Przypominać o kulturalnych wypowiedziach, reagować na przekleństwa.

 

 

 

Zajęcia z pedagogiem: „Słowa potrafią zadawać ból – agresja słowna”  zostały przeprowadzone w klasach: VIa, IVa, IVb, Va, Vb.

Celem zajęć było kształtowanie umiejętności rozpoznawania agresji w tym agresji słownej.
Dzięki zajęciom uczniowie potrafią: rozpoznać formę agresji słownej, rozpoznać przyczynę stosowania agresji słownej, rozpoznać i nazwać własne samopoczucie, wskazać słowa, które krzywdzą, znaleźć swój sposób radzenia sobie z własnymi zachowaniami agresywnymi. Zajęcia prowadzono metodami: pantomima, burza mózgów, niedokończonych zdań, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Zajęcia tego typu to zajęcia w kręgu. Ich istotą jest praca w oparciu
o własne doświadczenia uczestników, które zostają uruchomione dzięki specjalnie dobranym ćwiczeniom, a następnie wspólnie zebrane i opracowane. Zajęcia te uświadomiły uczniom, że problem prześladowania i dokuczania może dotyczyć każdego, niezależnie od jego wyglądu, umiejętności, zdolności czy sprawności fizycznej. Wzmocniły w uczniach umiejętności radzenia sobie z przemocą i agresją.

 

Przeprowadzenie zajęć z wychowania do życia w rodzinie na temat ,,Czy uczniowie klną

 i dlaczego”? Uczniowie wypowiadali się na temat wulgaryzmów, powodów ich obecności w języku codziennym  w domu, szkole, w środowisku rówieśniczym. Dzieci wypracowały propozycje próby wyeliminowania przekleństw z języka, którym same się posługują, oceniły ich wartość oraz osoby używające tego typu wyrażeń.

 

W ramach realizacji zadania nauczyciele klas młodszych przeprowadzili pogadanki i zajęcia w klasach na temat: Nie czyn drugiemu, co tobie niemiłe.

 

Konkurs klasowy – plebiscyt na najbardziej kulturalną dziewczynę, chłopaka. „Mister kultury – Miss kultury”

Konkurs miał formę plebiscytu, przeprowadzonego zgodnie z Regulaminem.   Uczniowie każdej klasy typowali spośród siebie kolegów i koleżanki, które według nich zasługują na miano najbardziej kulturalnych. Koordynatorzy skonfrontowali wybór uczniów z zeszytami spostrzeżeń każdej klasy.

W klasach I - III wybrano w tajnym głosowaniu „Miss Kultury” i „Mistera Kultury”.  Osoby wybrane są prezentowane w klasowych gazetkach.

WYNIKI GŁOSOWANIA NA MISTERA I MISS  KULTURY

W KLASACH  I – III

Jakub Fidos, Maja Jaworska – klasa I a

Mateusz Kawalec, Karolina Wierzbicka – klasa I b

Adrian Kłosowski, Matylda Choromańska – klasa II a

Francesco Ślifierski, Michalina Pardoła – klasa II b

Igor Kawecki, Olga Górecka – klasa III a

Wiktor Kloczkowski, Zofia Kloczkowska – klasa III b

 

W klasach IV – VI głosowanie odbywało się na stronie internetowej szkoły http://zspstaporkow.szkolnastrona.pl/psp2

WYNIKI GŁOSOWANIA NA MISTERA I MISS  KULTURY

W KLASACH IV - VI

Jakub Wiśniewski – klasa 4a – 14,38 % głosów

Mateusz Gębski – klasa 4 b – 19,11 % głosów

Piotr Gaj – klasa 5 a – 7,17 % głosów

Szymon Niebudek – klasa 5 b – 32,35 % głosów

Szymon Górecki – klasa 6 a – 5,64 % głosów

Karol Kurp – klasa 6  b – 21,36 % głosów

 

Małgorzata Mączka - klasa 4 a -  50.08 % głosów

Ewa Janczyk - klasa 4 b - 12.12 % głosów

Natalia Rożek - klasa 5 a - 1.69 % głosów

Natalia Miążek - klasa 5 b - 0.25 % głosów

Kamila Kolińska - klasa 6 a - 0.74 % głosów

Patrycja Kocowicz - klasa 6 b - 35.12 % głosów

 

Efekty:

Uczniowie:

  • mają świadomość czym jest agresja i przemoc
  • potrafią rozwiązywać konflikty
  • wiedzą jak zachować się w  trudnych sytuacjach i zagrożeniach
  • potrafią powiedzieć  „nie” w sytuacjach zagrożenia
  • wiedzą, jak ustalać zasady zachowania i ich przestrzegać;
  • wiedzą do kogo zwrócić się o pomoc.