Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 2 w Stąporkowie

Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 2 w Stąporkowie

26-220 Stąporków

ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 114

Tel:(41) 37-41-082

E-mail: sekretariat@psp2staporkow.szkolnastrona.pl

Zadanie 1. Przeprowadzenie, we wszystkich klasach szkoły, debaty uczniowskiej nt. Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel z testem sprawdzającym dla uczniów wg układu opracowanego przez szkołę.

W listopadzie 2014 roku w klasach IV – VI PSP Nr 2 w Stąporkowie, wychowawcy i nauczyciele historii przeprowadzili lekcje na temat: „Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel”. W celu dokładnego przedstawienia tematyki wykorzystano konspekt opracowany przez organizatora projektu, a także materiały przygotowane przez wychowawców. Uczniowie, pracując w grupach, definiowali pojęcia z zakresu edukacji obywatelskiej. Nauczyciele wykorzystali metodę dyskusji, podczas której uczniowie uświadamiali sobie prawa i obowiązki obywateli. W celu rzetelnego przeprowadzenia i zrealizowania zadań uczniowie korzystali z wielu dostępnych źródeł wiedzy między innymi: ze słowników, opracowań popularnonaukowych, encyklopedii, Internetu. Lekcje przebiegały zgodnie z zaleceniami. Zastosowano pracę w grupach, dzięki czemu doskonalono umiejętności pracy w zespole, odpowiedzialność za wykonanie zadań na wysokim poziomie.

Głównym celem lekcji było osiągnięcie przez uczniów umiejętności rozumienia pojęć i zagadnień dotyczących tematu, ale także osiągnięcie świadomości w zakresie patriotyzmu i odpowiedzialności uczniów za dokonywane czyny oraz wypowiadane słowa.

W ramach pierwszego zadania uczniowie klas IIa i b,  i Va i b, brali udział 20 i 21 listopada 2014r., w lekcjach bibliotecznych  w Miejsko – Gminnym Ośrodku Kultury w Stąporkowie. Pracownik biblioteki p. Karolina Chamczyk - Kalinowska dostosowała zajęcia nie tylko do wieku, ale i zainteresowań uczestników, dlatego też spotkania miały charakter warsztatów angażujących uczniów, wykorzystała różnorodne środki dydaktyczne i aktywne metody pracy, zaprezentowała bogatą bibliografię oraz prezentację multimedialną. Celem tych zajęć było  kształtowanie postaw
i uczuć patriotycznych wśród uczniów, szacunku do symboli narodowych. Uczniowie szkoły zostali poinformowani o zagadnieniu. Wyjaśniono im pojęcia z zakresu edukacji obywatelskiej. Uczniowie dowiedzieli się, kto sprawuje najwyższą władzę w państwie, co składa się na parlament, w jakim celu powstają ustawy.

 

W klasach młodszych odbyły się zajęcia na temat: Zapoznanie z symbolami narodowymi i mapą Polski. Dzieci uczyły się śpiewać hymn i poznawały bliżej historię jego powstania. Poznając „Legendę o trzech braciach” przybliżały i utrwalały obraz godła, a także historię pierwszej stolicy Polski. Uczyły się wskazywać na mapie ważne współcześnie miasta i rzeki polskie, stolicę, region świętokrzyski i inne. Na zakończenie zajęć przeprowadzono w klasach pierwszych test obrazkowy,
a w klasach drugich i trzecich test sprawdzający „Polska – moja ojczyzna”.

 

Przeprowadzono klasowe konkursy recytatorskie, podczas których wszyscy uczniowie klas 1 – 3 recytowali wiersze o tematyce: Polska, ojczyzna. Każdy uczeń dowolnie wybierał z przygotowanego zestawu wiersz i przygotowywał recytację utworu.

 

W ramach zajęć muzycznych i na zajęciach Koła Tanecznego uczniowie poznawali kroki taneczne i układ choreograficzny tańców: kujawiak i polonez. Efektem zajęć tanecznych był występ z okazji Narodowego Święta Niepodległości 11.11.2014r. Uroczystość miała formę Akademii Środowiskowej i wystawiana była trzykrotnie: w Kościele p.w. NMP w Stąporkowie, w naszej szkole oraz w Publicznym Gimnazjum w Stąporkowie.

 

Oto efekty końcowe:

  1. Rozumienie pojęć z zakresu edukacji obywatelskiej.
  2. Kształtowanie pojęć i postaw  patriotycznych.
  3. Gromadzenie materiałów dotyczących praw i obowiązków człowieka.
  4. Wyrabianie nawyków do poszanowania symboli narodowych i ich historii.