Programy profilaktyczne realizowane w naszej szkole
- "Nie pal przy mnie, proszę” - program edukacji antytytoniowej dla uczniów klas I-III szkół podstawowych realizowany od lutego do czerwca 2019r.
Założenia ogólne programu
¨ program przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
¨ stanowi drugie ogniwo w cyklu programów profilaktyki antytytoniowej adresowanych do dzieci i młodzieży, a inicjowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną we współpracy z resortem edukacji i realizowanych w szerokim partnerstwie lokalnym
¨ Podstawowe zajęcia programowe umożliwią przeprowadzenie pięciu zajęć warsztatowych w ciągu roku szkolnego, w tym dwóch dwugodzinnych i trzech jednogodzinnych,
¨ Program proponuje realizację zajęć metodami aktywizującymi dostosowanymi do wieku dzieci,
¨ W programie zawarte zostały uporządkowane treści dotyczące zdrowia (dostosowane do poziomu percepcji dzieci)
¨ Program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.
Cele szczegółowe
¨ Uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia
¨ Kształtowanie u dzieci postaw odpowiedzialności za własne zdrowie
¨ Uświadomienie dzieciom, że palenie jest szkodliwe dla zdrowia
¨ Uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu papierosowego związane z biernym paleniem
¨ Wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie przy nich palą.
Struktura programu
Program składa się z pięciu zajęć warsztatowych o następujących tytułach:
- CO TO JEST ZDROWIE?
- OD CZEGO ZALEŻY NASZE ZDROWIE?
- CO I DLACZEGO SZKODZI ZDROWIU?
- CO ROBIĆ, GDY MOJE ŻYCIE JEST ZAGROŻONE?
- NIE PAL PRZY MNIE PROSZĘ!
2. ,,Znajdź właściwe rozwiązanie” - program profilaktyki palenia tytoniu dla uczniów klas IV –V szkoły podstawowej - realizowany od lutego do czerwca 2019r.
Celem programu jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród dzieci i młodzieży. Program jest dostosowany do możliwości intelektualnych oraz umiejętności uczniów.
Zajęcia dotyczą nie tylko szkodliwości palenia tytoniu, ale również dają przykłady radzenia sobie w różnych sytuacjach. Poruszone są tematy dotyczące asertywności, komunikacji międzyludzkiej, akceptacji siebie i pozytywnego myślenia. Przewidziane są zajęcia w grupach, warsztatowe i wiele innych.
Cele programu
- Zapobieganie paleniu tytoniu wśród młodzieży szkolnej
- Zwiększenie wiedzy w zakresie szkodliwości dymu tytoniowego
- Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i swoich bliskich
- Kształtowanie postaw asertywnych związanych z unikaniem czynnego i biernego palenia tytoniu
- Integracja grupy
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych trudnych i stresujących sytuacjach
- Umocnienie poczucia własnej wartości wśród uczniów
- Kształtowanie umiejętności niezbędnych w kontaktach interpersonalnych
Struktura programu
Program składa się z pięciu zajęć warsztatowych o następujących tytułach:
1. Poznajmy się bliżej 2. Laboratorium ciała 3. Naucz się mówić ,,nie" 4. Znajdź właściwe rozwiązanie 5. Uwierz w siebie |
3. ,,Bieg po zdrowie”- program antytytoniowej edukacji zdrowotnej realizowany w klasach IV
Główne cele programu:
- opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży,
- pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego,
- zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów.
Zajęcia w programie „Bieg po zdrowie” realizowane są za pomocą bardzo zróżnicowanych metod aktywizujących, które dostosowano do wieku odbiorców. Podstawą zajęć jest stymulowanie kreatywności i aktywności. Bohaterami łączącymi treści poszczególnych spotkań jest dwoje uczniów czwartej klasy szkoły podstawowej, Natalia i Kuba. Wydarzenia z ich życia będą tłem poruszanych tematów.
Zachęcamy uczniów do aktywnego udziału w zajęciach. Zdobytą wiedzę i umiejętności uczniowie będą mogli stosować w codziennym życiu.
Podczas cyklu zajęć dzieci będą:
- dyskutować,
- wymieniać doświadczenia, spostrzeżenia, refleksje i pomysły,
- przeprowadzać wywiady z osobami niepalącymi,
- liczyć koszty palenia papierosów,
- pracować w grupach przy tworzeniu antyreklamy dla papierosów,
- tworzyć komiks z bohaterami programu.
Program jest skierowany także do rodziców i opiekunów uczniów, gdyż zwiększa to skuteczność programów profilaktycznych.